Urban Sky Lab: hoe passen drones in de stad van morgen?

Waarom Urban Sky Lab?

Stel je een wereld voor waarin drones door de stad Amsterdam vliegen en voorraden rechtstreeks vanuit magazijnen en supermarkten bij je voordeur bezorgen. Medicijnen worden bij ouderen afgeleverd, branden worden geblust door drones, bruggen worden geïnspecteerd door drones, en vliegende taxi's vervoeren mensen door de lucht. Deze toekomst is misschien niet zo ver weg als we denken.

Met snelle technologische vooruitgang zou het in slechts drie jaar werkelijkheid kunnen worden. Drones zullen ongetwijfeld een aanzienlijke impact hebben op onze stedelijke omgeving, maar hoeveel architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten zijn zich hiervan bewust? En hoeveel van hen zijn voorbereid om te reageren met een ontwerpstrategie die deze technologieën integreert in onze steden?

Samenwerking

AR C AM

Sluit je aan bij het Amsterdamse architectuurcentrum Arcam en Amsterdam Drone Lab bij het vormgeven van de toekomst van stedelijk ontwerp met drones. Onderneem nu actie door deel te nemen aan Urban Sky Lab Amsterdam en draag bij aan ontwerpstrategieën voor een slimmere, duurzamere stad. Amsterdam wordt een van de eerste Europese steden die de lucht en de skyline verkent als een nieuwe omgeving voor ontwerp..

De uitdaging

Dit is een kans om de stad te plannen op een manier die nog nooit eerder is gedaan, met een vooruitstrevende en innovatieve benadering. De ontwerpstrategie moet de behoeften van de gemeenschap prioriteren, terwijl ook rekening wordt gehouden met de impact die drone-technologie kan hebben op het stedelijke weefsel.

Door een alomvattend plan te creëren voor de integratie van drones in Amsterdam, kunnen architecten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten een meer duurzame, efficiënte en technologisch geavanceerde stad creëren, met behoud van de veiligheid en het welzijn van haar burgers.

De uitdaging die voor ons ligt, is om de toekomstige lucht en skyline van Amsterdam voor te stellen, rekening houdend met de integratie van drones in de stedelijke omgeving. Dit betekent het ontwerpen van ruimtes waar drones veilig kunnen vliegen, opstijgen, leveringen doen, opnieuw kunnen laden en worden opgeslagen, zonder concessies te doen aan de leefbaarheid en veiligheid van de stad.

Meerdere stadsgebieden

We nodigen 3 teams van architecten en stedenbouwkundigen uit om mee te werken aan Urban Sky Lab. Elk team staat opgesteld om een conceptualisatie te maken van hoe drone-technologie kan bijdragen aan de ontwikkeling van het stadsgebied waaraan zij gekoppeld zijn.

Meerdere technologieën

We willen mogelijke toepassingen verkennen van allerlei type drones in stedelijke omgevingen: consumenten-drones, cargo-drones, drones voor bedrijfsmatige inzet en zelfs passagiers-drones (EVtol). Steeds is de vraag hoe Drone-technologie kan worden ingezet om het leven in de stad te verbeteren en te verrijken, rekening houdend met uitdagingen en zorgen rond drones.

Meerdere beperkingen

De 3 teams zien het belang van het begrijpen en naleven van de wettelijke beperkingen en richtlijnen die het gebruik van drones in stedelijke omgevingen reguleren. Dit gaat bijvoorbeeld om gecontroleerd Luchtruim (CTR), U-Space en no-fly zones.

Cases


Westelijk Havengebied / Noordzeekanaalgebied

  • Deze overgangszone wordt gekenmerkt door industriële vracht, scheepvaart en opslag. Schepen, treinen en vrachtwagens brengen producten naar dit gebied om naar hun bestemmingen te worden vervoerd. Hierdoor is het een logistieke hub voor levering en distributie. De bedrijven gevestigd in het Westelijk Havengebied zijn voornamelijk actief in de sectoren handel, administratie, diensten, energie en informatiediensten. In de nabije toekomst zal dit gebied gedeeltelijk worden getransformeerd tot een levendige werk-leefomgeving: Haven-Stad. Wat kunnen onbemande drone-toepassingen betekenen voor dit gebied? Er moeten opslagplaatsen, laad- en opslagpunten voor drones worden ontworpen. Het Westelijk Havengebied zou het startpunt kunnen zijn van een drone-corridor die de stad doorkruist. Hoe zal de levering van goederen (kleinere of grotere ladingen) eruitzien? Waar past de infrastructuur van de drone-corridor het beste? Tegelijkertijd vindt er een overgang plaats in de energievoorziening, wat zal de rol van drones zijn in deze transformatie?

Amsterdamse Poort + JC Arena Amsterdam-Zuidoost

  • De Amsterdamse Poort (Amsterdam Zuidoost) en het gebied rond de Johan Cruijff Arena vereisen een sociale en kleinschalige benadering bij het ontwerpen van een stedelijk landschap met betrokkenheid van drones. Hier vind je woongebouwen, een winkelcentrum, recreatiemogelijkheden (Ziggo Dome & Johan Cruijff Arena), een groot mobiliteitshub (metro, trein en auto's), kantoren, winkels en kleinschalige industrie. De Amsterdamse Poort transformeert van een winkelcentrum naar een buurt met gemengde functies (kantoren, wonen, winkelen, enzovoort). Hoe kunnen drones de lokale bedrijvigheid ondersteunen, evenementen op het gebied van sport en recreatie, of zelfs de leefbaarheid van buurten verbeteren? De stedelijke context bestaat uit architectuur uit de periode na 1965. Wat is de rol van dit type gebouwen bij het gebruik van drones? De deelnemers zullen de impact van drones op de bewoners, bezoekers en bedrijfseigenaren onderzoeken. Welke rol kunnen drones spelen in een kleinschalige buurt? En welke ontwerpaanpassingen moeten worden geïmplementeerd? Deze buurt ondergaat snelle veranderingen: nieuwe woongebieden vragen om nieuwe stedelijke voorzieningen. Hoe kunnen drones bijdragen aan deze transformatie?

Amsterdam RAI (Conferentiecentrum en gebied)

  • Het RAI-gebied ligt dicht bij het stadscentrum en het financiële district en heeft een mix van woongelegenheid (laagbouw uit de 20e eeuw en moderne hoogbouw), kantoren, grote infrastructuur en stadsvoorzieningen. Deze casestudy richt zich op de toepassing van drones die commerciële en civiele diensten mogelijk maken, zoals drones die worden gebruikt voor noodgevallen (ziekenhuizen, brandweer en politie), kantoren, logistiek en het RAI-congrescentrum. Veiligheid, geluids- en visuele vervuiling zijn grote problemen in dichtbebouwde stadscentra, dus hoe kunnen we een effectieve en gewenste infrastructuur ontwerpen? Mensen moeten nog steeds op een leefbare manier kunnen wonen en werken terwijl drones rondvliegen tussen noodgevallenvoorzieningen. Wat zijn interessante oplossingen voor deze gebouwtypologieën in het stedelijk systeem, bijvoorbeeld, wat is de rol van daken? Wat zal de komst van drones betekenen voor de kantoren en bedrijven gevestigd aan de Zuid-as en RAI?

Indira van ‘t Klooster, managing director Arcam

‘De fysieke en digitale stad raken steeds meer verweven, maar de vaardigheden van veel architecten zijn hier niet op aangepast. Slimme mobiliteit, slimme energie, Open Data en het Internet of Things (IoT) - al deze nieuwe tools en informatiesystemen worden onderbenut in de ontwerpprocessen van hedendaagse architecten en stedenbouwkundigen.


.”

Planning

Woensdag 7 februari, 2024

Pakhuis de Zwijger | Amsterdam

Meet-up - De stad in de lucht

Tijdens deze Open Meet-up gingen diverse tafelgasten in gesprek over de integratie van drones in de stedelijke lucht van Amsterdam.

15 en 16 februari, 2024

9.30-21.00u Amsterdam

Design sprint Urban Sky Lab

De 3 teams kwamen samen om in een kort tijdsbestek te werken aan de ontwerpopgave voor de 3 cases. Tijdens de sprint waren er diverse sessies van experts, was er tijd om te brainstormen en werden kleine analyses uitgevoerd.

Donderdag 28 maart, 2024

Amsterdam | 17.00-19.00u Amsterdam

Donderdag 18 april, 2024

Amsterdam RAI | Amsterdam

Expositie Urban Sky Lab

Officiële opening van de tentoonstelling Urban Sky Lab, met de publieke presentatie van de ontweropgaves van de 3 teams

Urban Sky Lab @ Amsterdam Drone Week 2024

Presentatie van de ontwerpopgave.

Organisatie

Daphne Bouman, Arcam daphne@arcam.nl

Tom van Arman, TAPP tom@tapp.nl

Vries Strookman, vries@amsterdamdronelab.nl